Wednesday, January 30, 2013

Learning to drive (part 2)

Lepas sebulan terima lesen akhirnya aku mula belajar memandu, nak belajar punya pasal aku sanggup tak
balik cuti pertengahan sem. Nasib baik mak aku faham.

Aku diajar kenali gear, cara pusing stereng dan belok dan peraturan semasa test dan paling penting kawalan kelas. cgu ni simple dan mudah kalau diikutkan masa 8 jam pembelajaran diperlukan tapi kalau
dah boleh memandu dengan baik tak payah 8 kali datang hahahaha.

kali pertama aku diajar pusing2 sebab nak tengok kebolehan aku kawal kereta
bagi yang baru belajar ni hanya dibenarkan guna gear satu dan dua jer yelah buat apa
nak laju-laju

disebabkan aku boleh bawa dengan baik, cgu suruh aku bawa keluar kereta ke jalan raya
sebelum ni aku diberitahu ada 3 laluan untuk jalan raya. laluan A,B dan C kali ni aku dibawa ke laluan A
Jika di jalan raya kami dibenarkan guna sampai gear 4

kali kedua, disebabkan cgu stopa nak handle benda lain aku diajar perkara yang seterusnya oleh cgu Zan
aku diajar cara naik bukit , parking dan 3 penjuru
Puas aku kena marah sebab mati enjin dan terundur masa naik bukit. Biasalah baru belajar
aku kuatkan diri ingat setiap patah langkah yang diajar. Dia kata aku ni penakut, buat apa nak takut

lagipun penting pengawalan kelas bagi kereta manual ni dan agak susah sikit sebab tu ramai aku dapat tau pakai auto daripada manual.

Kali ketiga aku belajar aku dibenarkan untuk memandu seorang diri untuk memahirkan ketiga-tiga olah gerak. Kali keempat aku hadir QTI (Sabtu) terus dilaksanakan masa tu lulus syukur kepada Allah, ini meningkatkanconfident level aku utk test yang telah dijadualkan pada Isnin.


Olahgerak Bahagian 2

                                 Naik Bukit

                                    Parking

3Penjuru 

Laluan Jalan Raya Bahagian 3


Pergerakan keluar masuk Institut

Laluan A

Laluan B (Agro)

                                                                           Laluan C


Kat sini aku tak dapat nak bagi tips dan langkah2 yang dipelajari. Aku tak mahu memandai mandai
kalau nak belajar lihat tips di internet bolehlah lawati blog



No comments:

Post a Comment